Neljäs päivä

Huomasimme, että hanki oli aamuisin liukkaampaa, joten ruuvasimme jälleen herätystä tunnilla aikaisemmaksi. Heräsimme klo 05:00 ja aloitimme aamurutiinit, eli makuupussit tuulettumaan ja aamupalalle. Klo 07:15 lähdimme matkaan aurinkoisessa säässä usvan verhotessa vuoria. Retkikunnan jäsenet joutuivat vähentämään hiihtovaatetusta aurinkoisen sään takia hien puskiessa pintaan. Edellinen päivä oli ollut raskas ja etenemistahtimme niin huima, että päätimme pitää kevyemmän päivän ja tunnustella miten hiihto sujuu.

Kuva: Tapio Rinne

Ensimmäisellä legillä lähdimme kohti Perikjaure järveä, jota ylittäessämme havaitsimme lumivyöryjen jälkiä vuorten rinteillä. Pääsimme järven yli legin aikana ja tauolla osa miehistä päätti käydä uimassa sulamisjoessa kuvaajamme ikuistaessa tapahtuman.

Tauon jälkeen jatkoimme matkaa auringon paisteessa usvan hälvetessä vuorilta. Toinen legi sujui vaivattomasti ja suksi liukui mallikkaasti. 50 minuuttia hiihdettyämme pidimme tauon, jolla kameramiehemme otti kuvia retkikunnasta ja legi eväät maistuivat.
Kuva: Aapo Rainio

Mieliala oli kaikilla rento sään suosiessa ja maisemat olivat upeita. Kolmannella legillä jouduimme hieman väistelemään sulamisvesistä syntyneitä puroja mutta matkanteko sujui nopeasti tästä huolimatta. Legin aikana saavuimme Letsitjaure järvelle, jonka rannalla retkikunnanjohtaja ehdotti että pystyttäisimme teltat tähän ja käyttäisimme loppupäivän itsemme sekä varusteiden huoltamiseen.

Kuva: Tapio Rinne

Pystytimme teltat ja aloimme valmistaa lounasta kuivalla kalliolla vuorten ympäröimänä. Eräs tarkkasilmäinen retkikuntalainen huomasi erään vuoren muistuttavan Toblerone logoa. Loppupäivä sujui kortin peluun, ruoanlaiton sekä nukkumisen merkeissä. Laitoimme myös satelliittiyhteydellä viestejä kotiväelle. Mukavan rento päivä! Sää vaihteli aurinkoisesta pilviseen niin että kun osa retkikunnasta siirtyi lumisateen takia kalliolta telttaan lepäämään, vaihtui sää taas aurinkoiseksi. Illalla yhdeksän aikaan loputkin miehet kömpivät telttoihinsa ja oli aika käydä yöunille.