Blogi

Seitsemäs päivä

Telttabileiden jälkeen meillä oli ”slow morning” eli herätystä oli myöhäistetty 2h. Normaalisti heräsimme klo 0500 mutta viimeisen hiihtopäivän kunniaksi vasta 0700. Normaalien aamutoimien jälkeen klo 0900 lähdimme kohti Akka-järven rantaa. Viimeisen päivän etappina oli Akka-järven ylitys määränpäänä Ritsem. Pelkäsimme että jään päälle oli noussut vielä enemmän vettä kuin ensimmäisenä päivänä, jolloin kahlasimme Akka-järven yli. Aurinko…

Kuudes päivä

Nijakin juurelta aloitimme viimeisen täyden hiihtopäivän. Päivän ensimmäinen legi kului kuvaushommissa kevätauringon paisteessa. Saavutimme nopeasti solan, jota pitkin oli tarkoitus seurata akka-järven reunalle. Retkikunnalla oli hieman erimielisyyksiä kannattaako edetä solan pohjaa vai vuoren rinnettä pitkin. Päädyimme etenemään kahdessa osastossa, Korvanen halusi pitää korkeuden ja olisi mielellään noussut vuoren päälle asti. Toinen osasto haki linjoja hieman…

Viides päivä

Päivä 5 valkeni jylhien tunturien ympäröimänä. Edessä oli jälleen pitkä hiihtopäivä yhden puolikkaan hiihtopäivän jälkeen. Lepo oli tehnyt tehtävänsä ja ensimmäiset legit hiihdettiinkin sellaista tahtia, että jopa Johannes Høsflot Klæbo olisi joutunut koville. Kuva: Tapio Rinne Kuva: Tapio Rinne Retkikunta suuntasi luoteeseen kohti Nijakin koillispuolella olevia järviä. Pian lähdön jälkeen alkoi melko navakka tuuli. Lisäksi…

Neljäs päivä

Huomasimme, että hanki oli aamuisin liukkaampaa, joten ruuvasimme jälleen herätystä tunnilla aikaisemmaksi. Heräsimme klo 05:00 ja aloitimme aamurutiinit, eli makuupussit tuulettumaan ja aamupalalle. Klo 07:15 lähdimme matkaan aurinkoisessa säässä usvan verhotessa vuoria. Retkikunnan jäsenet joutuivat vähentämään hiihtovaatetusta aurinkoisen sään takia hien puskiessa pintaan. Edellinen päivä oli ollut raskas ja etenemistahtimme niin huima, että päätimme pitää…

Kolmas päivä

Kolmantena päivänä aikaistimme herätystä tunnilla kello kuuteen, jotta saisimme hiihdettyä pidempään aamun kantavalla hangella. Vihdoin pääsimme kunnolla tunturialueelle ja nousimme heti aamusta n. 700 metristä parhaimmillaan melkein tuhanteen metriin. Ensimmäinen legitauko sattui poromiesten taukotuvan kohdalle ja saimme viettää tauon siellä tuulen suojassa. Hiihtokeli oli todella hyvä ja suksi luisti mukavasti. Päivän reitti kulki solaa pitkin,…

Toinen päivä

Retkikunnan toinen päivä starttasi upeista maisemista Akka-vuoren tuntumasta. Herätys 0700 ja eikun aamupuuroja keittelemään. Joka ukolle pari lautasellista puuroa jättimäisine voisilmineen ja lisukkeet päälle. Pitäähän sitä ruokailuakin treenata. Ison porukan yhtenäinen siirtyminen luo omat haasteensa. Onneksi meidät on armeijassa ohjelmoitu kunnioittamaan aikamääreitä. Retkikuntamme rutiinit menevät pääosin näin: Herätys, aamutoimet ja leirin purku, joille on varattu…

Ensimmäinen päivä

Enemmistö porukasta oli edellisenä päivänä saapunut Jällivaaraan tarkoituksena levätä hyvin ennen varsinaista retkeä, kuitenkaan unohtamatta kokea paikallista yöelämää. Aamulla lähdimme noin 9.00 kohti Ritsemiä, joka sijaitsee noin 2h ajomatkan päähän Jällivaarasta. Huomioitavaa oli, että kaikki autot täytyi tankata ja viimeiset ostokset hoidettava Jällivaarassa, koska siitä eteenpäin edessämme ei ollut enää yhtäkään huoltoasemaa tai kauppaa.  Ritsem…

Fiilikset ja valmistautuminen ennen reissua

Sarekin retkeen pyrimme valmistautumaan samalla tavalla, kuin päätavoitteeseemme Grönlantiin. Jokaisella oli oma vastuualue reitin suunnittelusta, ruokaan ja varusteisiin. Riskien arvioiminen luo pohjan koko suunnittelulle. Riskien ollessa tiedossa on helpompi jatkaa suunnittelua. Mitä varusteita tarvitsemme? Mikä on turvallinen reitti? Tarvitsemmeko erityistä koulutusta esimerkiksi lumivyöryistä? Mietimme monipuolisesti eri mahdollisuuksia reissun epäonnistumiseen aina autokolarista menomatkalla sairastumisiin. Tämän jälkeen…

Korvanen, Kumpula ja Nurmi pilkillä.

Etupartion siirtyminen Homma lähti käyntiin siitä, kun etupartion miehet Korvanen, Kumpula ja Nurmi lähtivät viikkoa muuta retkikuntaa aikaisemmin kohti Ahka järven kuuluisia rautuvesiä. Olimme kartasta tiedustelleet hyvät paikat jo ennakkoon ja enää ei tarvinnut tehdä kuin itse siirtyminen kohteeseen. Lähdimme Rovaniemeltä ajamaan kohti Ritsemiä ja saavuimme aamuyöllä perille. Autolla teimme pikaisen purun, pakkasimme ahkiot ja…

Harjoitusviikonloppu Kauhajoella 23-25.2.2018

Pyeongchangin olympialaisten viime metreillä oli taas aika koota retkikunta kasaan harjoittelemaan Grönlannissa tarvittavia taitoja. Tällä kertaa saimme käyttöön Kauhajoen metsästysseuran kämpän, erähovin. Ympäri Suomen retkikunnan jäsenet lähtivät motivoituneina matkaan Pohjanmaalle. Noin puolen yön aikaan viimeisetkin äidin pikku talttahampaat saapuivat paikalle. Perjantai-iltana asetimme harjoittelun tavoitteet viikonlopulle ja valmistelimme teltat nukkumakuntoon kirpeässä pakkasilmassa.     Lauantaina…